Nieuws

The Greenery maakt duurzame voortgang inzichtelijk

25 June 2026

The Greenery publiceert vandaag haar duurzaamheidsverslag 2025. Daarin maakt de coöperatie inzichtelijk welke stappen zij samen met telers, medewerkers, klanten en ketenpartners zet richting een toekomstbestendige groente- en fruitketen.

The Greenery maakt duurzame voortgang inzichtelijk

Met het verslag kiest The Greenery bewust voor verdere transparantie over haar impact, resultaten en ambities op het gebied van duurzaamheid. Het verslag is opgesteld volgens de Europese VSME-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage. Deze richtlijn helpt organisaties om op een gestructureerde manier te rapporteren over duurzaamheid.

In het verslag brengt The Greenery de belangrijkste resultaten, doelstellingen en uitdagingen samen binnen haar vier duurzaamheidspijlers: broeikasgassen verminderen, toekomstbestendige teelt, hergebruik van grondstoffen en goed voor mensen.

“Duurzaamheid is voor ons geen bijlage of bijzaak: het is onderdeel van hoe we ondernemen, samenwerken en waarde creëren voor onze telers, klanten, de natuur en maatschappij," licht CEO David Markowski toe. "Onze visie is helder: groente en fruit duurzaam bereikbaar maken voor iedereen.”

“Duurzaamheid is voor ons geen bijlage of bijzaak: het is onderdeel van hoe we ondernemen, samenwerken en waarde creëren voor onze telers, klanten, de natuur en maatschappij," licht CEO David Markowski toe. "Onze visie is helder: groente en fruit duurzaam bereikbaar maken voor iedereen.”

Concrete stappen in 2025
Het duurzaamheidsverslag laat zien welke stappen The Greenery in 2025 heeft gezet om haar duurzaamheidsambities concreet te maken met de vier pijlers van haar duurzaamheidsbeleid:

  • Broeikasgassen verminderen
  • Toekomstbestendige teelt
  • Hergebruik van grondstoffen
  • Goed voor mensen

Resultaten uit het verslag zijn o.a.:

  • 100% groene stroom voor alle eigen locaties van The Greenery;
  • 75% minder gasverbruik ten opzichte van 2021;
  • introductie van het programma Groene Groeimakers, waarmee duurzame initiatieven van telers en medewerkers zichtbaar worden gemaakt;
  • verdere ontwikkeling van de pilot 100% Groen Geteeld, gericht op rendabele teelt zonder chemische gewasbeschermingsmiddelen;
  • verdere verduurzaming van verpakkingen, waaronder volledig recyclebare aardbeiverpakkingen.

Deze resultaten laten zien dat verduurzaming voor The Greenery geen apart thema is, maar onderdeel van dagelijkse keuzes in de keten: van teelt en logistiek tot verpakking, samenwerking en werkgeverschap.

Transparantie als basis voor samenwerking
Als coöperatie van Nederlandse groente- en fruittelers werkt The Greenery aan een keten waarin gezonde producten beschikbaar blijven voor consumenten, met oog voor telers, klanten, medewerkers, natuur en maatschappij. Dat vraagt om heldere keuzes, maar ook om samenwerking in de hele keten.

“Vooruitgang ontstaat niet door te wachten, maar door samen consequent en meetbaar stappen te zetten,” aldus Markowski. “Met dit verslag maken we zichtbaar wat al is bereikt, maar ook waar verdere stappen nodig zijn. Juist die openheid helpt ons om samen verder te bouwen.”

Samen verder bouwen
Het duurzaamheidsverslag is voor The Greenery een moment om terug te kijken maar vooral een basis om verder te bouwen. De komende jaren blijft The Greenery samen met telers, klanten, medewerkers en ketenpartners werken aan een toekomstbestendige keten waarin groente en fruit duurzaam bereikbaar blijven.

Bekijk hieronder het duurzaamheidsverslag